Mūzikas skolotāja Diāna Viļuma
Mūzikas nozīme pirmsskolā
Pirmsskolas audzināšanas mērķis ir attīstīt katra bērna radošumu, rosināt sava “ES” izpratni. Mūzika kā māksla tiek uzskatīta par vienu no visdarbīgākajiem līdzekļiem personības pilnveidošanās procesā. Mūzika rosina darboties prātam, paaugstinot bērna intelektuālo līmeni.
D.Makdonalda runā par mūziku kā par “daudzšķautņainu fenomenu”, ko var izmantot dažādu mērķu sasniegšanai. Piemēram:
- lai mācītu alfabētu,;
- lai vingrinātu kognitīvās prasmes – skaitļus, pieskaitīšanu un atņemšanu;
- lai mācītu nemuzikālus jēdzienus (augšā – lejā, ārā – iekšā, uz – zem, ātri – lēni u.c.);
- lai sekmētu dažādus bērna darbības veidus;
- lai izteiktu jūtas un atbrīvotu uzkrāto enerģiju;
- lai uzlabotu lasīšanas iemaņas;
- lai uzlabotu runas kvalitāti, ( skaņas izrunu, runas plūdumu);
- lai attīstītu fantāziju;
- lai attīstītu domāšanu;
- lai attīstītu fizisko koordināciju;
- lai paceltu pašvērtējumu;
- lai radītu pozitīvas emocijas..
Un vēl daudz citu lietu.
Mūsu pirmsskolas izglītības iestāde piedāvā mūzikas nodarbības katrai grupai 2 reizes nedēļā un 2 ritmikas nodarbības, ievērojot bērnu vecumposmu īpatnības.
Mūzikas nodarbība ietver sevī dažādu aktivitāšu mijiedarbību: dziedāšanu, mūzikas klausīšanās( bez klasiskās mūzikas bērni tiek iepazīstināti arī ar tautas mūziku. Caur tautasdziesmām bērns iegūs zināšanas par pasauli un tās kalpos kā gudrības avots. Tautas mūziku varat ne tikai klausīties, bet arī paši spēlēt, jo ir pieejami arī dažādi bērniem piemēroti vienkārši mūzikas instrumenti, piemēram, sitamie kociņi u.c.) mūzikas instrumentu spēli un muzikālas ritma rotaļas, iepazīšanās ar mūzikas ABC (ātri-lēni, augstu-zemu, skaļi-klusi, ritma zilbes „tā” un „ti -ti” , mūzikas žanrus – polka, maršs, valsis u.c.)., darbības ar ritmu, dažādas muzikāli-ritmiskās kustības, kas veicina bērna daudzpusīgu muzikālo attīstību. Bērni mācās izteikt savas domas, muzikālos iespaidus par dzirdēto mūziku.
Bērnu ieinteresēšanai mūzikas nodarbībā tiek izmantotas digitālās ierīces, pārsteiguma momenti vai piedāvāts atrisināt kādu problemsituāciju (palīdzēt zaķītim sasildīties, lācītim atrast draugus vai iemācīt lellītei dziesmiņu utt.), mīkstās rotaļlietas, bērniem aktuālu un saistošu varoņu izmantošana u.c.
Muzikālās audzināšanas uzdevumu risināšanā svarīga ir arī paša bērna muzikālā darbība, kas var būt pieaugušā vadībā vai pēc paša iniciatīvas.
Mūsu mērķis ir , lai muzikālā pieredze ietekmē bērna darbību, savukārt darbošanās procesā apgūtās iemaņas un prasmes rosina jaunus iespaidus uztvert ar lielāku interesi un izpratni.